نقـش "پـل ورسک" در تغییـر نقـشه جـهان‎ !

نقـش "پـل ورسک" در تغییـر نقـشه جـهان‎ !

پل ورسک حدود ۷۵ سال پیش در شهرستان سوادکوه استان مازندران ساخته شد.
از شگفتی‌های ساخت این پل عدم
استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است. این پل
در مسیر راه آهن سراسری شمال - جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره
با دهانه ۶۶
متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به
هم متصل می‌کند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ساخت پل ورسک از اواسط آبان
سال ۱۳۱۳ آغاز و افتتاح رسمی آن روز ۵ اردیبهشت ۱۳۱۵ انجام شد.
هزینه احداث پل
ورسک ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شد. نمایی از عملیات ریل گذاری روی پل ورسک.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پیمان صدفی پژوهشگر که
درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل می‌گوید: "پل ورسک در
زمان جنگ‌جهانی دوم به‌خاطر نقشی که در کمک‌رسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده
توسط آلمان هیتلری ایفا کرد معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت. به قول فرماندهان
متفقین اگر راه آهن ایران وجود نداشت، نقشه جهان به شکل دیگری
بود."

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

به گزارش روزنامه "آفتاب
یزد"، رضا‌شاه برای افتتاح پل ورسک شخصا به سوادکوه که زادگاه خودش نیز بود آمد. در
برخی روایت‌ها درباره روز افتتاح این پل آمده است که به دستور رضا شاه سرمهندس
اتریشی این پل موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار زیر پل قرار بگیرد تا در صورت
تخریب پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

پیمان صدفی درباره نتیجه
تحقیقات خود از روند ساخت پل ورسک ادامه می‌دهد: "به دستور دولت آلمان، لادیسلاوس
فون رابسویچ اهل اتریش که در ایران به مهندس ورسک مشهور شده به همراه همسر و
فرزندانش به ایران آمد تا یکی از سخت ترین کارهای دنیا را در فیروزکوه به انجام
برساند. پل ورسک هنوز هم نماد مهندسی پیشرفته آلمانی‌ها و انجام کار محکم و درست
است."

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در پژوهشی با نام " افسانه
مهندس ورسک" که پیمان صدفی گرداوری کرده، آمده است مهندس ورسک (لادیسلاوس فون
رابسویچ) در اوقات فراغت به‌ویژه در فصل زمستان که به‌دلیل رعایت ایمنی عملیات
احداث پل ورسک تعطیل می‌شد، به کار مورد علاقه‌اش یعنی نقاشی می‌پرداخت. یک نمونه
از نقاشی‌های او تصویر زیر است که پل ورسک را در مرحله اتمام بخش قوسی و ستون‌های
نگهدارنده تاج پل نشان می‌دهد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نقاشی بعدی پل ورسک که توسط
مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ) کشیده شده است، مراحل آخر ساخت
پل ورسک در
زمستان سال ۱۳۱۴ را نشان می‌دهد. همچنین در پائین عکس، تونل زیر رودخانه و بر روی
آن کانال
هدایت رودخانه دیده می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تصویری کمیاب از
مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ). مهندس ورسک در سال ۱۹۳۸ ایران را ترک کرد
و
در کوران جنگ دوم جهانی، پروژه های بسیاری را در آلمان، نروژ و مصر اجرا نمود.
رابسویچ در سال ۱۹۵۱ دکترای خود را
از دانشگاه گراتس اتریش دریافت و بعدها
به‌عنوان مشاور سازمان‌ملل در سال‌های ۱۹۵۶تا ۱۹۵۸ در ونزوئلا خدمت کرد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نظارت بر احداث این پل به
مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ) سپرده شد. به همین دلیل
رابسویچ و
خانواده‌اش حدود دو سال در خانه‌ای در پائین دست پل و در کنار رودخانه زندگی می
کردند.
نمایی از ارتباط کابلی بین دو کوه جهت انتقال تجهیزات هنگام ساخت پل
ورسک.

نمایی از کارگران در حال ساخت پل ورسک. پل ورسک از ملات سیمان و شن
شسته شده
و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از بتن‌آرمه استفاده نشده است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کارگران در حال حرکت به سمت
کارگاه ورسک.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

روزنامه اطلاعات در تاریخ ۵
اردیبهشت سال ۱۳۱۵ به نقل از مهندس لادیسلاوس فون رابسویچ نوشت: "روزی که این مدل
را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای
نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این
پل احداث شده، همه، من و رفقایم را تشویق و تحسین می‌‌کنند و آن را در شمار بهترین
پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌‌دانند."

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

با شروع جنگ دوم جهانی و با
توجه به احتمال ورود متفقین به ایران و استفاده آنان از راه‌آهن ایران، تصمیم گرفته
شد که همه پل‌ها مین‌گذاری شوند. پل راه آهن ورسک نیز شامل این دستور بود، اما
پل‌ها هیچ‌گاه منفجر نشدند و متفقین پس از اطلاع از این موضوع اقدام به خنثی کردن
مین‌ها کردند.

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

محمد سجادی وزیر راه ایران
بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ با اشاره به مین‌گذاری پل ورسک گفته بود:
"با شنیدن
اخبار وحشتناک از جبهه‌های جنگ شوروی، دستور مین‌‌گذاری پل ورسک و پل‌های مهم دیگر
راه‌آهن داده شد
و این کار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیکن پس از
اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پل‌ها صادر نشد."


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

با گذشت حدود ۷۵ سال از
ساخت پل ورسک، قطار تهران - ساری هر روز دو بار از روی این پل می‌گذرد.
قطارهای
گرگان و قطارهای باربری و سوختی نیز، از روی پل ورسک می‌گذرند. پل ورسک به‌عنوان
یکی
از مهم‌ترین آثار مهندسی راه آهن ایران به ثبت ملی رسیده‌ است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

فزستنده مشهدی

منبع :persian-star.org

/ 0 نظر / 5 بازدید